Ga naar hoofdinhoud
NIEUW PRODUCT: BIEST | 10/10 score op Webwinkelkeur | Gratis verzendkosten vanaf 75,- (t.w.v. 3,95)

Hoe verbeter ik mijn testosteronlevels?

testosteronlevels verbeteren

Wat is testosteron?

Testosteron, we kennen het allemaal wel. Mannen zouden er krachtiger door worden en meer spiermassa door krijgen. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde testosteronlevels steeds verder dalen, sterker nog: jongeren hebben tegenwoordig testosteronlevels die 40-60% lager liggen dan pakweg 50 jaar geleden. 

Een te laag testosteron gehalte is onder andere essentieel voor het voorplantingsvermogen. We kunnen dus wel stellen dat een laag testosteron gehalte een groot maatschappelijk probleem kan opleveren.

Testosteron is een hormoon dat voornamelijk wordt geproduceerd in de testikels bij mannen en in de eierstokken en bijnieren bij vrouwen.

Testosteron zorgt voor de mannelijke ontwikkeling. Naast zijn rol in de mannelijke ontwikkeling speelt testosteron ook een cruciale rol bij het handhaven van de algehele gezondheid van zowel mannen als vrouwen. Het helpt bij het reguleren van het libido, dichtheid van botmassa, vetverdeling, spiermassa, kracht en het voortplantingsvermogen. Daarnaast is testosteron ook essentieel voor de stemming/humeur op mentaal vlak.

 

Hoe weet je of je goede testosteron waardes hebt?

Testosteronniveaus kunnen worden beïnvloed door verschillende factoren, waaronder leeftijd, dieet, lichaamsbeweging en bepaalde medische aandoeningen. Naarmate we ouder worden neemt helaas de productie van testosteron natuurlijk af. Lage niveaus van testosteron kunnen leiden tot symptomen zoals verminderde zin in seks, vermoeidheid, depressie en verlies van spiermassa.

Heb jij last van vermoeidheid, moeite om spiermassa op te bouwen, overmatig vet rond je borst en triceps en een verminderde sekdrive? Dan is de kans groot dat jouw testosteronlevels aan de lage kant zijn.

 

Wat is de oorzaak van een laag testosteron niveau?

Een hoog vetpercentage, weinig zonlicht, geen of weinig krachttraining, een voedingspatroon wat bestaat uit veel bewerkte koolhydraten, weinig verzadigde vetten en eiwitten, veel stress en slechte slaap zijn de belangrijkste oorzaken van een laag testosteron niveau.

 

Testosteron niveau testen.

Bij mannen zijn de testosteronniveaus meestal 's ochtends het hoogst, meestal tussen 7.00 en 10.00 uur. Testosteronniveaus nemen dan geleidelijk af gedurende de dag en zijn meestal 's avonds op hun laagste punt. Gezonde niveau's liggen tussen de 120-160 pg/ml.

Een goed middel om het testosteron niveau in kaart te brengen is middels een speekseltest. Middels deze speekseltest die in de ochtenduren, wanneer testosteron op z’n hoogste niveau is, wordt afgenomen. Via mijnlabtest kan je zeer gemakkelijk een testosteron speekseltest aanvragen. De test wordt bij jou thuis afgeleverd, via een simpel stappenplan kan jij zelf de test afnemen. Na afname verzend jij de test op de post naar het lab. Binnen 5-7 werkdagen krijg jij een uitslag via de mail. De test is via deze link te bestellen: bestel hier een testosteron test 

 

Testosteronniveau verbeteren.

Testosteron en voeding.

Onderzoek wijst uit dat de juiste concentraties van vitamine A, D noodzakelijk zijn voor een gezond testosteron niveau. Daarnaast spelen mineralen als zink en selenium een belangrijke rol in de aanmaak van testosteron. Cholesterol is noodzakelijk voor de aanmaak van testosteron. Cholesterol bevindt zich in dierlijke vetten zoals boters, vlees als gehakt, rib-eye, bavette en eigeel.

Runderorganen bevatten hoge concentraties vitamine A, D, zink, selenium. Daarnaast bevat runderhart en rundertestikels unieke voedingsstoffen die op natuurlijke wijze het testosteron niveau verhogen. Runderorgaansupplementen leveren onder andere deze voedingsstoffen. Vers orgaanvlees vind je onder andere hier.

Testosteron en vetzuren balans.

Daarnaast is het elimineren of minimaliseren van omega 6 rijke voeding, met name door plantaardige oliën zoals zonnebloemolie en koolzaadolie een belangrijke factor in het verhogen van het testosteron niveau.

Testosteron en krachttraining.

Verder blijkt uit onderzoek dat krachttraining een positief effect heeft op het vermogen van de testosteron niveau’s, waarbij minimaal 2 tot 4 keer per week krachttraining wordt gedaan. Hierbij is het met name belangrijk om compound oefeningen te trainen zoals, squats, deadlifts, push up's en pull up's. Omdat deze oefeningen veel meer spierinzet van jouw lichaam vragen dan geisoleerde oefeningen zoals biceps curl of leg extensions.

Dus ervaar je klachten, doe gemakkelijk de test en ga aan de slag met de tools. Want een gezond testosteron niveau geeft jou een krachtig en energiek lijft om meer te winnen in het leven.